Numer rachunku Stowarzyszenia "Decybelek": mBank 14 1140 2004 0000 3302 7615 7024
Stopień ubytku słuchu - 15 – 25 dB (granica normy)
- dziecko może mieć trudności w rozumieniu cichej mowy z większej odległości,
- na ogół nie ma problemów z artykulacją. Może wykazywać ograniczenia sprawności językowych, może mieć mniejszy zasób słownictwa,
- należy pracować nad bogaceniem słownika biernego (czyli rozumienia mowy) i czynnego (posługiwania się słownikiem w komunikacji)
Stopień ubytku słuchu 30 – 45 dB (łagodny niedosłuch)
- dziecko ma trudności w słyszeniu i odbiorze wypowiedzi z odległości ponad 1 m,
- może mieć trudności artykulacyjne w zależności od zakresu częstotliwości, w której nastąpił ubytek słuchu i kształtu krzywej audiogramu.
Stopień ubytku słuchu 50 – 70 dB (umiarkowany niedosłuch)
- może nie rozumieć głośnej mowy,
- może też mieć trudności z odbiorem i rozumieniem innych dźwięków z otoczenia,
- artykulacja jest bardziej wadliwa,
- komunikacja jest zaburzona także w sferze leksykalnej (niski zasób słownika biernego i czynnego), gramatycznej ( trudności z prawidłowym stosowaniem reguł gramatycznych, końcówek fleksyjnych- deklinacyjnych i koniugacyjnych oraz budowaniem logicznych zdań),
- poziom opanowania mowy i języka jest uzależniony od czasu i intensywności podjętych działań terapeutycznych.
Stopień ubytku słuchu 80 – 95 dB (ciężki ubytek słuchu)
- dziecko może słyszeć jedynie głośne dźwięki z otoczenia,
- dużym problemem jest rozumienie, także dźwięków mowy,
- mowa dziecka może brzmieć w sposób zbliżony do normy (cechy głosu, rytm mowy), chociaż nie zawsze bywa zrozumiała.
Stopień ubytku słuchu 95 dB i więcej (głęboki ubytek słuchu)
- szanse na spontaniczny rozwój mowy i języka są znikome,
- mowa dziecka może być niezrozumiała dla otoczenia,
- rozumienie mowy u większości dzieci jest zaburzone z uwagi na niski poziom słownika biernego i czynnego,
- mowa dziecka i znajomość języka są na niskim poziomie.
mgr Dorota E. Matejko
surdopedagog / neurologopeda - balbutolog